عنوان صفحه مقدمه........................................1 بخش اول: شناخت ............................... فصل اول : هنر، دین ، تشیع.................... 1-1اسلام تشیع انسان.........................4 مقدمه.................................. . . . 4. 1-1-1اسلام و انسان شناسی...................5 . 1-1-2قرائت شیعه از اسلام................... 5. 1-1-3تشیع و پویایی فرهنگ ............... . 6. 1-1-4شیعه در تاریخ ایران..................6. 2-1 دین و هنر................................7. 1-2-1رابطه دین و هنر/ هنر دینی.............7. 1-2-2 آیین هنر دینی..........................9 1-2-3 هنر دینی یا هنر مقدس ................9.. 1-2-4 باورهای دینی و واکنش های مختلف به هنر... .10 1-2-5 هنر دینی؛ صورت یا معنا................10 1-2-6 درآمدی بر هنر دینی و اسلامی............11 1-2-7 هنر قدسی در فرهنگ ایران ...............12 فصل دوم: نمایش و دین..................... 2-1 نمایش دین.................................15 مقدماتی پیرامون نماش دینی...................15 2-1-1نمایش دینی،ویژگی ها و عناصر.............17 2-1-2تاریخ،تخیل و باورهای مذهبی در نمایش دینی.. 18 2-1-3موضوع ومضمون درنمایش دینی...............19 2-1-4 شخصیت های نمایش دینی..................20 2-1-5 تجلی خیر و شر در اشخاص نمایش دینی......21 2-1-6 رویدادگاه............................21 فصل سوم: تعزیه 3-2-3 تعزیه و آیین سوگواری در ایران.......36 3-2-4حیات واقعی تعزیه.......................36 3-2-5 تراژدی................................37 3-2-6امام حسین (ع)،سیاوش....................38 3-2-7 پیوند تعزیه با اسلام و مذهب تشیع.......39 3-2-8 تعزیه و آیین سوگواری در ایران.........42 3-2-9 نگارش مقتل............................43 3-2-10 تعزیه و مردم..........................44 3-2-11 تعزیه امروز...........................46 3-3ابعاد و ویژگی های تعزیه.....................46 3-3-1اجرای تعزیه.............................48 3-3-1-1 قراردادهای نمایش در تعزیه...........48 3-3-1-2 شمایل شبیه خوان ها................49 3-3-1-3 تن پوش ها.......................51 3-4 جنبه های نشانه شناختی تعزیه..............53 3-5 مضامین و دگرگونی های ادبی در تعزیه.......55 3-6عناصر تعزیه...............................56 3-6-1 شعر...................................56 3-6-2 نقالی ................................56 3-6-3 سخنوری................................57 3-6-4 موسیقی................................57 3-6-5 عزاداری ..............................59 3-6-6 پرده داری.............................69 3-6-7 استفاده از عناصر واشیا مختلف.......... 60 3-6-8از میان برداشتن فاصله با تماشاگر........60 3-6-9ایمان و اخلاص...........................62 3-6-10 توجه به مسائل اجتماعی سیاسی زمان.....62 3-6-11 هماهنگی کامل بازی با متن...............63 3-6-12 توجه دقیق به مسائل روان شناسی........66 نتیحه گیری.....................................67 فصل چهارم: نگرش کلی به شهر شیراز مقدمه:.................................69 4-1ویژگیهای جغرافیایی طبیعی شیراز .........69 4-2 سابقه تاریخی شیراز.....................76 4-2-1 تاریخ و سیر تحول شهر.................76 4-2-2 زبان و نژاد مردم شیراز.............81 4-2-3 مشاهیر علم و ادب و فلسفه............81 4-3 دورانهای تاریخی شهر تا دوران معاصر.....81 4-4 شیراز در دوران معاصر...................83 4-5 وضعیت اجتماعی شهر شیراز.................84 4-6 پیشینه مکانهای فرهنگی درشیراز...........86 4-7 تعدادی از بنا های تاریخی شیراز.........87 4-8 ویژگی های آب و هوایی شیراز.............93 4-8-1 اقلیم..............................93 4-8-1-1 تقسیمات اقلیمی در جهان........................94 تقسیمات اقلیمی در ایران...........................................94 4-8-2 تحلیل عوامل جوی در شهر شیراز.................94 4-8-2-1عوامل اقلیمی....................... 4-8-2-1-1 دمای هوا.....................98 4-8-2-1-2 رطوبت هوا ...................98 4-8-2-1-3 بارندگی های شیراز...........98 4-9-1استخوانبندی شهر شیراز.................100 الف ـ راههای اصلی......................................................100 ب ـ عناصر مهم...........................100 ج ـ دروازههای شهر.......................100 د ـ خندق و حصارشهر......................100 ه ـ راهها و گذرهای درون محلهای.........................100 4-9-2 وضع موجود شهر شیراز..................102 4-9-3 وضعیت موجود منطقه تاریخی............103 4-9-4 بافت شهر شیراز.....................................................103 4-9-5 تعیین سلسله مراتب شهری و نظام تقسیماتی و پخشایش کاربریها در شیراز 105 نتیجهگیری 105 4-10 تعیین معیارهای مکانیابی خانه تعزیه شیراز......106 4-10-1 قرارگیری در مجاورت شریانهای خدماتی106 4-10-2 قرارگیری درکنار عناصر فرهنگی شاخص درشهر شیراز 107 4-10-3 معیارهای مطرح شده درطرح تفصیلی شهر شیراز 108 4-10-4 قرارگیری درمجاورت مراکز آموزش عالی 108 4-10-5 وجود فضاهای قابل استفاده درموقعیت انتخابی 109 4-11 ارائه آلترنانیوهای مختلف. جهت مکان خانه تعزیه شهر شیراز 109 4-12 معرفی اجمالی موقعیت های انتخاب شده 111 4-12-1 قبرستان قدیمی شیراز 111 4-12-2 محدوده میدان امام حسین (فلکه ستاد سابق ) 111 4-12-3 محدوده باغ عفیف آباد شیراز 112 4-12-4 محدوده باغ ارم شیراز113 الف ـ خانه تعزیه در چهارراه حافظیه113 ب ـ خانه تعزیه واقع در میدان شهدا 114 ج ـ خانه تعزیه در محدوده باغ عفیف آباد 114 د ـ خانه تعزیه در محدوده قبرستان قدیمی شیراز 114 4-13 تحلیل سایت.............................115 4-13-1موقعیت..............................115 4-13-2 هندسه.............................115 4-13-3 شیب و توپوگرافی...................116 4-13-4 دسترسی ها...........................116 4-13-5 همسایگی ها..........................117 4-13-6 دلایل انتخاب سایت .....................119 4-13-7 محور های سایت.......................119 4-13-8 انتخاب ورودی......................119 نتیجه گیری....................................121 فصل پنجم: نمونه مشابه مقدمه 123 5-1 نمونه مشابه ایرانی123 5-1-1 تکیه 123 5-1-1-1 عظیم¬ترین نمایش ¬خانه تاریخ ایران 123 5-1-1-2 موقعیت تکیه دولت 125 5-1-1-3 معمار تکیه دولت 125 5-1-2 تئاتر شهر 131 5-1-2-1 سیمای بیرونی 132 5-1-2-2 ویژگی های تئاتر شهر 133 1.در دسترس بودن بنا133 2.هنر نمایی بتن133 3.دیوار به مثابه منظر134 4.ستون ها به مثابه انسان ها 134 5.قوس های جناقی135 6.استفاده از مصالح متعدد و ایجاد وحدت در عین تکثر135 7.تقابل و تعامل (تضاد و کمپوزیسیون136 8.نور در پیشانی مجموعه136 5-1-3 تالاروحدت138 5-1-4 تالارهنر142 5-1-5 تالار سنگلج143 5-1-6 تالار مولوی 143 5-2 نمونه خارجی144 5-2-1 تئاتر بزرگ ملی پکن144 5-2-2 مرکز هنرهای نمایشی کیمل148 فصل ششم:درباره معماری 6-1مبانی فلسفی154 درباره معماری مقدمه154 6-1-1 روزگار تغییر155 6-2 ایده و هدف های کلی160 6-2-1 سنت و گذشته161 6-2-2 گشایش های فضایی165 6-2-3 اقلیم و جغرافیا165 6-2-4 نور166 6-2-5 هندسه ( عامل نظم دهنده ) 167 فصل هفتم :استاندارد ها ی طراحی مقدمه175 7-1 استاندارد های شهری 171 الف . ساختمانهای عمومی 171 7-1-1 ورودیها 171 7-1-2راهرو 171 7-1-3 بازشوها (دروپنجره)172 7-1-4 توقفگاه ب . کاربری فرهنگی – مذهبی 173 ج . ضوابط کلی مربوط به احداث ساختمان173 د . پارکینگ 173 7-2 جایگاه تماشاگران173 الف )زاویه احاطه 360درجه 174 ب) صحنه متقاطع 174 ج) زاویه احاطه 220-210 174 د)زاویه احاطه 180 درجه 175 ه) زاویه احاطه 90 درجه 175 و) زاویه احاطه صفر 176 ز) زاویه متغیر 177 7-3صحنه قاب عکس 178 7-3-1پیش صحنه 178 7-3-2اتمسفر جایگاه تماشاگران179 7-3-3 دامنه دید تماشاگران 179 7-3-4 محل تماشا 179 7-3-5 محدودیت های بصری180 7-3-6اندازه و فرم سالن 181 7-3-7فرم متناسب برای تالار 181 7-3-8 محدودیتهای آکوستیک درسالن 182 7-3-9 سالن تئاتر 182 7-3-10طراحی فیزیکی محل نشستن 183 7-4 بررسی انواع فرم های صحنه 184 1.صحنه یک سویه 184 2.صحنه سه سویه(صحنه یک دیواره) 185 3.صحنه چهارسویه (صحنه گرد)187 4.صحنه سیاه (صحنه چند منظوره) 188 7-5 طراحی صحنه189 7-5-1 مبانی اولیه معماری در صحنه189 7-5-1-1فضای کلاسیک صحنه189 فضای کناری189 پشت صحنه 189 ورودی های صحنه190 ورودی نمایشگران190 کف صحنه190 ارتفاع قاب صحنه 191 تاسیسات بالای صحنه192 7-6 فضاهای پشت صحنه192 7-6-1 رختکن ها و اتاق گریم192 رختکن با امکانات گریم193 محل دستشویی و دوش194 سرویس بهداشتی194 دسترسی194 7-6-2 ورودی به صحنه195 7-6-3 محل استراحت 195 7-6-4 سالن ها و اتاق های تمرین196 اتاق های تمرین197 7-6-5 اتاق های کارکنان فنی197 7-6-6 انبارهای پشت صحنه197 7-7 فضای پشتیبانی198 کارگاه نور198 7-8 جایگاه تماشاگران199 8-8-1 ورودی تماشاگران 199 7-8-2دسترسی معلولین199 7-9 ورودی اصلی200 گیشه فروش بیلط 200 7-10تجهیزات سالن و صحنه200 7-10-1 کنترل صدا200 7-10-2 کنترل نور 201 7-10-2-1 تهیه و تنظیم نور202 7-10-2-2 هدف نورپردازی در تئاتر203 7-11 ایمنی سالن و صحنه205 7-11-1 خطرها و تجهیزات ایمنی به طور کلی206 نکات ایمنی 206 7-12 توصیه های طراحی بیرونی مجموعه های تئاتر 208 7-13 ملاحظات تأسیساتی مجموعه 209 سیستسم حرارتی و برودتی 209 7-14 آکوستیک 7-14-1 اصلاح آکوستیک تئاتر211 مقدمه210 7-14-2 زاویه ی صندلی ها214 7-14-3اثر مبلمان در تالارهای کنسرت 214 7-14-4 مواد جاذب صوت 214 7-14-5 صدای ناخواسته، نوفه یا غوغا 215 7-14-6 میزان جذب آکوستیکی مواد 216 7-14-7 انواع مواد آکوستیکی 217 نتیجه گیری 217 فصل هشتم: مطالعه عملکردها مقدمه 219 8-1 کانون هنرمندان 219 8-2 کتابخانه تخصصی 221 8-3 بخش نمایشگاهی 221 8-4 بخش ارائه هنرهای نمایشی 222 8-4-1 فضای مشترک بین دو سالن 223 8-5-1 پشت صحنه 223 8-5 بخش آموزشی 224 8-6 بخش اداری مجموعه225 8-7 فضای پشتیبانی و فنی226 8-8 فضای باز 226 8-9 خدمات رفاهی 227 فهرست نقشه ها صفحه نقشه 4-1 نقشه ایران ...................................................................................................................... ......61 نقشه 4-2 نقشه استان فارس 62 نقشه 4- 26 نقشه شهر شیراز 81 نقشه 4- 2شریانات های خدماتی و ارتباطی 93 نقشه 4-32 موقعیت سایت 101 نقشه 4-33 دسترسی از سه طرف 102 نقشه 4-33 دسترسی به سایت 102 نقشه 5-11پلان تئاتر شهر 102 نقشه های طرح 203 فهرست تصاویر تصویر 3-1 شمایل شبیه خوان ها50 تصویر3-2 شمایل شبیه خوان ها51 تصویر3-3 تن پوش ها52 تصویر3-4 جنبه های نشانه شناختی تعزیه53 تصویر3-4 جنبه های نشانه شناختی تعزیه55 تصویر3-4 از میان برداشتن فاصله با تماشاگران61 تصویر3-7 هماهنگی کامل بازی با متن64 تصویر3-8 هماهنگی کامل بازی با متن65 تصویر3-9 هماهنگی کامل بازی با متن66 تصویر 4-3 نمایی از شیراز72 تصویر 4-4 دید از دروازه قرآن72 تصویر 4-5 بهار شیراز74 تصویر 4-6 پاسارگاد مقبره کورش77 تصویر 4-7 مسجد جامع عتیق78 تصویر 4-8 مسجد نو حدود 128078 تصویر 4-9 آرامگاه سعدی79 تصویر 4-10 حوض های آب در مقبره سعدی79 تصویر 4-11 مقبره حافظ پیش از مرمت80 تصویر 4-12 باغ تخت 80 تصویر 4-13 نقش برجسته های تخت جمشید87 تصویر 4-14 ارگ کریمخان زند87 تصویر 4-15 عمارت باغ نظر88 تصویر 4-16 حرم مطهر شاه چراغ(ع)88 تصویر 4-17 پلکان ورودی کاخ آپادانا تخت جمشید88 تصویر 4-18 نارنجستان قوام89 تصویر 4-19 باغ ارم89 تصویر 4-20 بازار وکیل89 تصویر 4-21 حافظیه90 تصویر 4-22 شبستان مسجد وکیل90 تصویر 4-23 ایوان جنوبی مسجد وکیل90 تصویر 4-24 دروازه قرآن91 تصویر 4-25 شبستان مسجدنو91 تصویر 4-27 بهار شیراز93 تصویر 4-28پاییز شیراز93 تصویر 4-29تابستان شیراز93 تصویر 4-30 زمستان شیراز 93 تصویر 4-31 باغ ارم شیراز97 تصویر 4-32 موقعیت سایت 115 تصویر 4-33 دسترسی از سه طرف116 تصویر 4-34 همسایگی ها117 تصویر 4-35 ورودی ها117 تصویر 5-1 دارالخلافه ناصری 125 تصویر 5-2 تکیه دولت در کنار عمارت دارالخلافه126 تصویر 5-3 تابلو تکیه دولت تثر کمال الملک127 تصویر 5-4 نمای بیروتی تکیه دولت128 تصویر 5-5 صحنه نمایش و فضای داخلی تکیه دولت129 تصویر 5-6سازه سقف تکیه دولت130 تصویر 5-7 تئاتر شهر131 تصویر 5-8 تزئینات دیوار تئاتر شهر134 تصویر 5-9 نمای داخلی تئاتر شهر134 تصویر 5-10 در چوبی تئاتر شهر136 تصویر 5-12 تالار وحدت138 تصویر 5-13 بالکن های تالار وحدت139 تصویر 5-14 نمای بیرونی بالکن های تالار وحدت142 تصویر 5-15 تالار مولوی143 تصویر 5-16 سالت اجرا تئاتر ملی پکن144 تصویر 5-17 جزیره هنر144 تصویر 5-18 ورودی مجموعه دالانی که از زیر استخر می گذرد146 تصویر 5-19 موقعیت شهری مرکز هنرهای نمایشی کیمل148 تصویر 5-20 شکلگیری فرم تالار ارکستر براساس فرم ویولنسل149 تصویر 5-21 فضای داخلی تالار ارکستر149 تصویر5-22 طرح اولیه پلازای شیشهای150 تصویر 5-23 نمای اصلی مجموعه150 تصویر 5-24 فضای شب هنگام پلازا151 تصویر 6-1 اقلیم در طرح166 تصویر 6-2 هندسه در طرح167 تصویر شماره 7-1 زاویه احاطه 360درجه174 تصویر شماره 7-2 صحنه متقاطع 174 تصویر شماره 7-3 زاویه احاطه 220-210175 تصویر شماره 7-4 زاویه احاطه 180 درجه 175 تصویر شماره 7-5 زاویه احاطه 90 درجه176 تصویر شماره 7-6 زاویه احاطه صفر 176 فهرست جداول جدول5-1 متوسط درجه حرارت ثانیه های شهر شیراز 98 جدول 5-2 رطوبت نسبی حداقل و حداکثر ماهیانه در شیراز98 جدول 5-3 میزان بارندگی سالیانه99 جدول شماره 8-1 ریز فضاهای بخش کانون هنرمندان220 جدول شماره 8-2 ریز فضاهای کتابخانه221 جدول شماره 8-3 ریز فضاهای بخش نمایشگاهی222 جدول شماره 8-4 ریز فضاهای فضای مشترک بین دو سالن223 جدول شماره 8-5 ریز فضاهای پشت صحنه به ازای هر سالن224 جدول شماره 8-6 ریز فضاهای فضای سالن شماره 2224 جدول شماره 8-7 ریزفضاهای بخش آموزشی225 جدول شماره 8-8 ریزفضاهای آتلیه های تخصصی225 جدول شماره 8-9 ریزفضاهای بخش اداری225
|